Το επόμενο εργαστήρι δεξιοτήτων που ξεκινήσαμε να ασχοληθούμε έχει θέμα του, το ηλιακό μας σύστημα και ο τίτλος του είναι "STEΑM και η Γη γυρίζει..."
Το συγκεκριμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα έχει ως στόχο με βάση τις αρχές του εποικοδομητισμού
και με μεθόδους διερευνητικής μάθησης οι μαθητές να σκεφτούν και να βρουν
απαντήσεις σε ερωτήσεις για το διάστημα και για το γεγονός ότι οι πλανήτες δεν
είναι απομονωμένοι ο ένας από τον άλλον, αλλά αλληλοεξαρτώμενοι.
Η εποικοδομητική προσέγγιση διδασκαλίας που ακολουθεί το συγκεκριμένο πρόγραμμα ακολουθεί 5 φάσεις (στάδια) που περιλαμβάνουν: το στάδιο του προσανατολισμού, της ανάδειξης των ιδεών των μαθητών, της αναδόμησης των ιδεών, της εφαρμογής των νέων ιδεών και της ανασκόπησης, ενώ βασίζεται και στις κοινωνικοπολιτισμικές θεωρίες του Vygotsky. Στόχος της μάθησης είναι η τροποποίηση των γνώσεων που ήδη υπάρχουν και στόχος της διδασκαλίας είναι η δημιουργία κατάλληλου και πλούσιου περιβάλλοντος με το οποίο οι μαθητές θα αλληλοεπιδρούνε καθώς θα πειραματίζονται και θα τα γνωρίζουν με βιωματικό τρόπο. Επίσης επιδιώκεται η εξοικείωση των νηπίων με τις νέες τεχνολογίες μέσα από ένα ιδιαίτερα ελκυστικό θέμα.
Παρακάτω θα βρείτε χρήσιμους συνδέσμους και παιχνίδια που θα χρησιμοποιηθούν για το συγκεκριμένο Εργαστήρι Δεξιοτήτων σύμφωνα με το πρόγραμμα του ΙΕΠ. Όταν θα ολοκληρώνουμε την κάθε δραστηριότητα, θα σας ενημερώνουμε ποιες από αυτές θα μπορείτε να ξανακάνετε στο σπίτι μαζί με τα παιδιά για εμπέδωση.
Φτιάχνω το δικό μου πύραυλο όπως η NASA
Βίντεο προσομοίωσης για τον Ήλιο
Κίνηση της Γης γύρω από τον άξονά της
Ψηφιακό παιχνίδι με αντιστοίχηση εικόνων και σκιών πλανητών
Η κίνηση της Γης γύρω από τον Ήλιο και οι εποχές
Πείραμα για την απόσταση Γης και Σελήνης
ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ
Στο πρώτο μας εργαστήρι κάναμε αρχική ανίχνευση των πρότερων γνώσεων των παιδιών για το διάστημα και δημιουργήσαμε ένα ιστόγραμμα όπου σημειώσαμε τι θέλουμε να μάθουμε, τι θέλουμε να φτιάξουμε, που μπορούμε να απευθυνθούμε για να ολοκληρώσουμε τις γνώσεις μας γύρω από το θέμα.
Δημιουργήσαμε τη γωνιά γνώσης του ηλιακού μας συστήματος και είμαστε έτοιμοι να αρχίσουμε τα γνωστικά μας ταξίδια στο διάστημα!
Στο δεύτερό μας εργαστήρι είδαμε βίντεο, βιβλία και εικόνες για το ηλιακό μας σύστημα, πήραμε αρκετές πληροφορίες για τους πλανήτες και το ηλιακό σύστημα και φτιάξαμε το δικό μας ηλιακό σύστημα σε δύο διαστάσεις (2D) αλλά και σε τρεις (3D)!
Πρωινό τμήμα 1
Πίνακας αναφοράς με τα ονόματα των πλανητών και αρίθμησή τους |
Πρωινό τμήμα 2 - Ολοήμερο
Το κάθε παιδί διάλεξε τον πλανήτη που του αρέσει, για να μας φέρει πληροφορίες για αυτόν.
Στη συνέχεια τα παιδιά διάλεξαν εικόνες για να φτιάξουμε παζλ με το ηλιακό μας σύστημα. Μπορείτε να παίξετε ξανά τα παζλ μαζί με τα παιδιά και στο σπίτι!
Τέλος, φτιάξαμε
τους πυραύλους μας στην τάξη και κάναμε διαγωνισμό για να δούμε ποιος
πύραυλος θα φτάσει πιο μακριά! Με γραμμή έναρξης τον ήλιο, βάλαμε στο πάτωμα τους πλανήτες (για να
έχουμε σημεία αναφοράς) και ξεκινήσαμε! Το παιχνίδι άρεσε πολύ στα
παιδιά και οι "αγώνες" μας δεν έλεγαν να σταματήσουν!
Επειδή όμως οι "πύραυλοι" μετά από τις πολλές "πτήσεις" μπορεί να χαλάσουν, σας δίνω το πατρόν για να ξαναφτιάξετε καινούργιους και να κάνετε δοκιμές.
Την πρωτότυπη εικόνα μαζί με τις οδηγίες χρήσης μπορείτε να την βρείτε εδώ: https://www.jpl.nasa.gov/edu/pdfs/strawrocket_worksheet.pdf
Στο τρίτο μας εργαστήρι, μιλήσαμε για τον ήλιο, μάθαμε για τις ευεργετικές αλλά τις βλαβερές του συνέπειες και παίξαμε κι ένα παιχνιδάκι! Τοποθετήσαμε στο πάτωμα τα στεφάνια και μέσα βάλαμε εικόνες με αντικείμενα που κάνουν τον ήλιο μας χαρούμενο, όπως είναι το αντιηλιακό, το καπέλο, το νεράκι, την ομπρέλα και τα γυαλιά ηλίου. Βάλαμε όμως και εικόνες που κάνουν τον ήλιο μας λυπημένο όπως τους λιωμένους πάγους, την αυξημένη θερμοκρασία της γης, τις φωτιές, το καμένο δέρμα, ηλιοθεραπεία χωρίς καπέλο και ομπρέλα κ.ά.
Στο τέλος της διαδρομής υπήρχε ο χαρούμενος ήλιος από τη μια, κι ο λυπημένος ήλιος από την άλλη. Στόχος του παιχνιδιού: τα παιδιά να φτάσουν μέχρι τον χαρούμενο ήλιο πατώντας μόνο στις εικόνες που τον κάνουν χαρούμενο!
Μια άλλη παραλλαγή είναι τα παιδιά να κάνουν τον ήλιο λυπημένο, πατώντας μόνο στις εικόνες που τον στεναχωρούν.
Επεκτείνοντας τη δραστηριότητα, ένα παιδί έδινε οδηγίες και το άλλο παιδί εκτελούσε.
"Πήγαινε ένα βήμα δεξιά, ένα αριστερά..." κ.ό.κ.
Είχαμε κι ένα μικρό ατύχημα στο σχολείο... Κάποιος βράχηκε κι αναρωτηθήκαμε τι πρέπει να κάνουμε με τα βρεγμένα ρούχα... Πώς να διορθώσουμε την ζημιά; Τι να κάνουμε με τα βρεγμένα ρούχα;
Μήπως μπορεί κάποιος να τα στεγνώσει;;; Μα ο ήλιος φυσικά!
Τα απλώσαμε λοιπόν στον ήλιο και περιμέναμε...
Μετά από λίγο, βγήκαμε να ελέγξουμε και να δούμε τα αποτελέσματα. Τα παιδιά έψαξαν να βρουν τα βρεγμένα σημεία... αλλά τίποτα! Είχαν εξαφανιστεί!
Ο ήλιος με τις ζεστές του τις ακτίνες, μας έσωσε!!!
Μάθαμε και το μύθο του Φαέθοντα, του γιου του Ήλιου!
Οι εικόνες του μπερδεύτηκαν...
Αλλά εμείς τον θυμόμασταν τον μύθο και τις βάλαμε στη σωστή σειρά!
Τον ζωγραφίσαμε και θέλουμε να σας τον διηγηθούμε!
ΚΑΝΑΜΕ ΚΑΙ ΜΙΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΤΗΣ ΠΕΡΙΣΤΡΟΦΗΣ ΤΗΣ ΓΥΡΩ ΑΠΟ ΤΟΝ ΗΛΙΟ ΚΑΙ ΤΗΣ ΣΕΛΗΝΗΣ ΓΥΡΩ ΑΠΟ ΤΗΝ ΓΗ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΤΗΣ ΓΗΣ ΓΥΡΩ ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΞΟΝΑ ΤΗΣ |
Στο
τέταρτο μας εργαστήρι μιλήσαμε για την εναλλαγή μέρας και νύχτας και
προσπαθήσαμε να καταλάβουμε πως συμβαίνει αυτό μέσα από βίντεο, βιβλία,
πειράματα και παιχνίδια!
ΜΕ ΤΑ ΚΡΑΝΗ ΤΩΝ ΑΣΤΡΟΝΑΥΤΩΝ! |
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.