1ο Εργαστήρι: Ας γνωριστούμε παίζοντας!
Στόχος του συγκεκριμένου εργαστηρίου είναι η ευαισθητοποίηση και η συγκρότηση ομάδας.
Στο εργαστήρι αυτό τα παιδιά κλήθηκαν να χρησιμοποιήσουν μόνο το σώμα τους προκειμένου να εκφραστούν. Αρχικά, στην 1η δραστηριότητα, με την συνοδεία μουσικής κινήθηκαν ελεύθερα στο χώρο προκειμένου να απελευθερώσουν το σώμα και τη σκέψη τους.
Στη 2η δραστηριότητα αξιοποιήσαμε το κινητικό και το θεατρικό παιχνίδι και προέκυψαν παιχνίδια συνεργασίας.
Τέλος, στην 3η δραστηριότητα, τα παιδιά παίξανε το παιχνίδι "πάρε τη θέση του άλλου αλλά μην πεις κουβέντα!"
2ο Εργαστήρι: Δημιουργία Συμβολαίου
Στόχος είναι η δημιουργία κανόνων εύρυθμης λειτουργίας της ομάδας, αναγνώριση θετικών χαρακτηριστικών και δεξιότητες που έχει ο εαυτός μας και ο άλλος καθώς και η ανεκτικότητα απέναντι στον άλλον.
Όλες οι ομάδες που συνεργάζονται έχουν κάποιους κανόνες για την εύρυθμη λειτουργία τους. Έτσι στην πρώτη δραστηριότητα του εργαστηρίου, τα παιδιά στην τάξη φτιάξανε τους δικούς τους κανόνες, σύμφωνα με τις ανάγκες τους. Τους συζητήσαμε στην ολομέλεια και στη συνέχεια τους καταγράψανε, τους ζωγραφίσανε και κάνανε το δέντρο της ομάδας για τους θυμούνται όποτε χρειάζεται!
Στη 2η δραστηριότητα χαρίσαμε στον εαυτό μας και στον άλλο, κάτι θετικό! Μέσω του κινητικού παιχνιδιού, τα παιδιά πλησίασαν και ακούμπησαν το ένα το άλλο με πολλούς τρόπους (πάντα σε σεβασμό στο ζευγαράκι μας) και στη συνέχεια αντάλλαξαν θετικές λέξεις και σκέψεις που στόχο είχαν να δέσουν ακόμα περισσότερο την ομάδα.
Στο τέλος όλοι μαζί συνεργαστήκαμε και φτιάξαμε και την "καρδιά" της ομάδας!
3ο Εργαστήρι: Η αρχική μου ιδέα για το τι είναι ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ!
Στόχος του εργαστηρίου είναι η ανίχνευση αρχικών ιδεών των παιδιών για την έννοια της συνεργασίας και καταγραφή αυτών από τη νηπιαγωγό ατομικά
Όλα τα παιδιά έχουν τις δικές τους αρχικές ιδέες οι οποίες είναι παγιωμένες γερά και γι' αυτό δύσκολα μπορεί κανείς να τις αλλάξει εάν αυτές είναι λανθασμένες. Για το λόγο αυτό πρέπει πρώτα να τις ανακαλύψουμε και μετά να δούμε εάν πρέπει να τις αλλάξουμε και πως. Η διαδικασία αυτή έγινε αρχικά με μια 1η δραστηριότητα κινητικής συγκέντρωσης όπου τα παιδιά κλήθηκαν να κινηθούν ομαδικά στον χώρο υπό τον ήχο του ταμπουρίνου που άλλαζε ρυθμούς, αποφεύγοντας κάποια εμπόδια. Στη συνέχεια, στη 2η δραστηριότητα, τους ζητήσαμε να αποτυπώσουν σε ατομικό ιχνογράφημα τι σημαίνει "συνεργασία" και να μας το περιγράψουν μυστικά στο αυτί (σαν ένα είδος προσωπικής συνέντευξης)
4ο Εργαστήρι: Ικανότητες επικοινωνίας
Στόχος του εργαστηρίου είναι οι μαθητές/-τριες μέσα από διάφορες συμβάσεις να προσπαθούν να επικοινωνήσουν ποικίλους τρόπους όπως εξωλεκτικά, με κινήσεις, ήχους, ήχους, εκφράσεις προσώπου, με γλώσσα ακαταλαβίστικη μέσω αυτοσχεδιασμών, να μεταφέρουν μηνύματα μέσω σχεδίου και τέλος να επικοινωνήσουν λεκτικά χωρίς όμως να έχουν οπτική επαφή
Στο πρώτο μας παιχνίδι καλωσορίσαμε τους εξωγήινους! Τα παιδιά σε χωρίστηκαν σε δύο ομάδες, στους εξωγήινους και στους γήινους μεταφραστές τους. Στη συνέχεια σε ζευγάρια, ο μεταφραστής καλείται να "μαντέψει" και να μεταφράσει αυτό που ο εξωγήινος ήθελε να μας πει γιατί μιλούσε "εξωγηινίστικα"!
Οι διάλογοι ήταν ξεκαρδιστικοί και το αποτέλεσμα μαγευτικό! Τα παιδιά το ευχαριστήθηκαν κι έτσι καλέσαμε και τις γάτες των εξωγήινων! Οι εξωγήινοι -που μετά από την παραμονή τους στην γη έμαθαν τελικά να μιλάνε τη γλώσσα μας- κυνηγάνε με τη μουσική τις γάτες, ώσπου ο καθένας να πιάσει από μία γάτα. Τα ζευγάρια γάτα – εξωγήινος, ο οποίος που τώρα έχει μάθει να μιλάει ελληνικά κάθονται σε ένα χώρο απέναντι από το κόκκινο πανί. Οι γάτες έχουν και αυτές να μας πουν την ιστορία τους από το μέρος που ζουν και το ταξίδι του. Καλούμε πάλι τα καινούργια ζευγάρια 1-1 στο κόκκινο πανί και με την προηγούμενη ίδια διαδικασία οι γάτες μιλούν στη γλώσσα τους νιαουρίζοντας και κάνοντας κινήσεις και ήχου. Αφήνουν λίγο χρόνο παύση για τους μεταφραστές και οι εξωγήινοι-ιδιοκτήτες τους μας μεταφράζουν τι λένε οι γάτες.
Στην 3η δραστηριότητα τα παιδιά εργάζονται σε υποομάδες και καλούνται να επικοινωνήσουν χωρίς οπτική επαφή. Η μία ομάδα είναι οι Κοντοπυθαρούληδες-εφευρέτες των εξωγήινων που έχουν εφεύρει διάφορες μηχανές, πολύ βοηθητικές ειδικά για τα παιχνίδια των παιδιών και η άλλη η γήινοι που θα πρέπει να πάρουν οδηγίες μέσω ασυρμάτου (χωρίς οπτική επαφή) προκειμένου να κατασκευάσουν αυτά τα παιχνίδια.
Κοντοπυθαρούληδες και εξωγήινοι συνεργάζονται μέσω ασυρμάτου 🥰
Από την μια πλευρά δουλεύουν οι γήινοι κι από την άλλη οι Κοντοπυθαρούληδες-εφευρέτες των εξωγήινων δίνουν οδηγίες! Δύσκολη δουλειά, αλλά τελικά τα παιδιά τα κατάφεραν!
Η συνεργασία τους απέδωσε!
Μετά από κάθε δραστηριότητα ακολούθησε αυτοαξιολόγηση των παιδιών την οποία θα βρείτε στον ατομικό τους φάκελο (portfolio).
5ο Εργαστήρι: Συνεργασία σε ομάδες
Δραστηριότητα 1η: «Βοήθησε την μπάλα να φτάσει στον προορισμό της»
Στόχος είναι να αναπτύξουν τα παιδιά δεξιότητες συνεργασίας σε μεγάλες ή μικρότερες ομάδες. Επιπλέον, να είναι σε θέση να αξιολογούν τους τρόπους με τους οποίους συνεργάστηκαν ή όχι, εντοπίζοντας σημεία που διευκόλυναν ή δυσκόλεψαν τη συνεργασίας τους.
Τα παιδιά χωρίστηκαν σε δύο ομάδες, στην ομάδα των αγοριών και την ομάδα των κοριτσιών. Αρχικά εργάστηκαν στις ομάδες τους κι έφτιαξαν το δικό τους παιχνίδι συνεργασίας!
Στόχος του, να καταφέρουμε να κυλίσει η μπάλα στο σωλήνα και να καταλήξει στο κεσεδάκι!Δραστηριότητα 2η : «Ποιος δράκος θα χορέψει καλύτερα;» (Δραστηριότητα κινητική- Συνεργασία σε υποομάδες.)
Τα παιδιά χωρίζονται πάλι σε υποομάδες και έχουν τις εξής οδηγία: Χρειάζεται να βρουν τρόπο να συνεργαστούν ώστε φτιάξουν με τα δικά τους σώματα όλα μαζί το σώμα ενός δράκου (κεφάλι, σώμα φτερά ουρά). Όταν συνεννοηθούν και το φτιάξουν θα χρειαστεί με ένα μουσικό κομμάτι που θα ακουστεί να μετακινούνται οι δράκοι στο χώρο σαν να χορεύουν. Έτσι θα πρέπει να βρουν ένα τρόπο να συνεργαστούν και να μοιράσουν ρόλους και αρμοδιότητες μεταξύ τους (κάποιος να μπει δεύτερος, κάποιος να κάνει την ουρά, κάποιος να κουνάει χορεύοντας στο πλάι τα φτερά του δράκου).
6ο Εργαστήρι: Απόκτηση ενσυναίσθησης και επίλυση συγκρούσεων
Στόχος του εργαστηρίου είναι να εμπλακούν τα παιδιά σε δραστηριότητες υποθετικών πραγματικών καταστάσεων που περιέχουν προβλήματα διαφωνιών η Συγκρούσεων να προσπαθήσουν να καταλάβουν τους να κατανοήσουν τους άλλους και να συνεργαστούν ώστε να βρουν τρόπους να επιλύσουν τις συγκρούσεις.
Δραστηριότητα 1η: «Υπάρχει και άλλος τρόπος;» (Δραστηριότητα συζήτησης στην Ολομέλεια με αφορμή ένα Φύλλο Εργασίας με τις Ρουτίνες Σκέψης.)
Τα παιδιά παρατηρούν την εικόνα και καλούνται να προβληματιστούν να παρατηρήσουν και να πουν απόψεις και να συζητήσουν πάνω στο αυτό το πρόβλημα και να δώσουν εναλλακτικές ιδέες για το πώς μπορεί να επιλυθεί μία διαφωνία. Οι απόψεις των παιδιών καταγράφονται σε συμπεριλαμβάνονται στο portfolio τους.
Δραστηριότητα 2η: «Πώς μπορεί να γίνει καλύτερα;» (Δραστηριότητα συζήτησης, ελευθέρου αυτοσχεδιασμού, συνεργασία σε ομάδες και αξιοποίηση τεχνικών θεάτρου)
7ο Εργαστήρι: Η τελική μου ιδέα στο αφτί!
Στόχος του εργαστηρίου είναι η αποτύπωση των τελικών ιδεών των παιδιών για την έννοια της συνεργασίας και αντιπαραβολή των αρχικών και τελικών ιδεών των παιδιών
Δραστηριότητα 1η: «Τι γίνεται μετά;» (Δραστηριότητα σύνθεσης ιστορίας)
Καλούμε τα παιδιά στην Ολομέλεια και τους διηγούμαστε μία ιστορία για κάποια παρέα που έχουνε πάει μία εκδρομή αλλά αντιμετωπίζουν δυσκολίες στο να συνεχίσουν. Οι δυσκολίες μπορεί να είναι ότι συναντούν κάποια ποτάμια και κι είναι δύσκολο να τα διασχίσουν ή ότι συναντούν ένα άγριο σκύλο μπροστά τους κ.ό.κ. Στόχος είναι τα παιδιά να συνεχίσουν την ιστορία βρίσκοντας με ποιο τρόπο ήρωες της ιστορίας μπορούν να ξεπεράσουν τις δυσκολίες βοηθώντας ο ένας τον άλλον και συνεργαζόμενοι. Ο/η νηπιαγωγός καταγράφει την ιστορία και παρατηρεί τα παιδιά καθώς προσπαθούν να συνεργαστούν για να ολοκληρώσουν την ιστορία.
Δραστηριότητα 2η: «Φτιάξτε σε ομάδες το παραμύθι» (Δραστηριότητα εικονογράφησης της ιστορίας σε υποομάδες)
Έπειτα τα παιδιά χωρίζονται σε τετράδες και παίρνουνε διαθέσιμα Α4 μία μολυβοθήκη με ξυλομπογιές και ένα μολύβι η κάθε ομάδα μοιράζεται ένα μέρος της ιστορίας και η οδηγία είναι να εικονογραφήσουν όλο το παραμύθι. Τα παιδιά πρέπει μέσα στις ομάδες να μοιράζουν αρμοδιότητες, να κατανοήσουν τη δουλειά που έχουν να κάνουν και να καταφέρουν να εργαστούν χωρίς να συγκρουστούν αλλά ολοκληρώνοντας αυτό που έχουν αναλάβει. Έπειτα θα γραφτούν λεζάντες στις εικόνες με τη βοήθεια του/της νηπιαγωγού. Σε όλη τη διάρκεια της δραστηριότητας ο/η νηπιαγωγός παρατηρεί και καταγράφει τους τρόπους που συνεργάζονται, το βαθμό δυσκολίας κλπ. Προσπαθεί μέσα από την παρατήρηση και τις καταγραφές που θα κρατήσει να αξιολογήσει και τις δεξιότητες που έχουν αναπτύξει ως προς τη συνεργασία τα παιδιά στη διάρκεια του προγράμματος. Επιπλέον, όταν τα παιδιά τελειώσουν, τα καλούμε να κάνουνε αυτό-αξιολόγηση μέσα στις ομάδες
Δραστηριότητα 3η: «Η τελική μου ιδέα… στο αυτί’!» (Δραστηριότητα κινητική συγκέντρωσης με ατομικό ιχνογράφημα και συνέντευξη «στο αυτί».)
Στον ελεύθερο χώρο έχουν τοποθετηθεί αραιά απλωμένα παντού μπλε χαρτιά Α4 και πάνω σε κάθε χαρτί έχει τοποθετηθεί μία μολυβοθήκη με διάφορους μαρκαδόρους. Τα χαρτιά και οι μολυβοθήκες είναι τόσα όσα και τα παιδιά της τάξης. Ο/η νηπιαγωγός με τη βοήθεια ενός ταμπουρίνου ή με τα δύο ξυλάκια δίνει διάφορους ρυθμούς για περπατήματα στα παιδιά. Η οδηγία είναι κάθε παιδί να κινείται μόνο του διατηρώντας τη σιωπή του περνώντας ανάμεσα από τα απλωμένα στο πάτωμα χαρτιά ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΤΑ ΠΑΤΑΕΙ και ανάμεσα από τους άλλους. Κατά τη διάρκεια της κίνησής του δε πρέπει να αγγίζει ούτε να μιλά στους άλλους. Ο ρυθμός που δίνει με το μουσικό όργανο ο/η νηπιαγωγός στην αρχή είναι σταθερός για βάδισμα, χωρίς καμία εναλλαγή. Τα παιδιά προσπαθούν να περνούν από άλλους καλύπτοντας όλες τις πιθανές διαδρομές στο χώρο της αίθουσας.
Όταν τα παιδιά καταφέρουν να συγκεντρωθούν και αποκτήσουν έναν καλό ρυθμό βαδίσματος τηρώντας όλες τις οδηγίες (συγκέντρωση, κίνηση σε όλο το χώρο της αίθουσας, μη επικοινωνία με τους γύρω), ο/η νηπιαγωγός δοκιμάζει και διαφορετικούς ρυθμούς με το μουσικό όργανο καθώς και σταματήματα- παύσεις αυτών. Η διατήρηση της παύσης του ρυθμού διαρκεί περίπου 5 δευτερόλεπτα κατά τα οποία δεν πρέπει να ακούγονται ούτε τα παιδιά –όσο γίνεται. Επιδιώκεται η συγκέντρωσή τους. Ακολουθούν εναλλαγές ρυθμού. Σε κάθε παύση σταματούν κ.ο.κ. Οι ρυθμοί εναλλάσσονται γρήγορα. Όταν ολοκληρωθεί η αυτή η φάση (υπολογίζονται 5 λεπτά), στο τελευταίο σταμάτημα της μουσικής κάθε παιδί επιλέγει σε ποιο πράσινο χαρτί θα σταθεί και κάθεται δίπλα στο χαρτί. Ζητάμε από τα παιδιά να μας ζωγραφίσουν ό,τι τους έρχεται στο μυαλό όταν ακούνε τη λέξη συνεργασία.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.