Τρίτη 7 Απριλίου 2020



   Αγαπητοί μας γονείς, στα πλαίσια της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης θα θέλαμε να σας                                              
παραθέσουμε κάποιες  χρήσιμες οδηγίες και συμβουλές για την όσο το δυνατόν πιο ομαλή                                                          
διαχείριση των συνθηκών διαβίωσης που είμαστε αναγκασμένοι να δεχθούμε. Το παρακάτω χρήσιμο κείμενο μας έχει αποσταλεί από την Συντονίστρια εκπαιδευτικού έργου, κ.Κυριακή Βέλκου .                                                                                                     .

Τι χρειάζεται να θυμόμαστε σε αυτήν την ρωγμή του χρόνου;                                                                                                               
1. Τα παιδιά δεν έχουν την ευκαιρία να αλληλεπιδράσουν σε ομάδες
συνομηλίκων και να μοιραστούν πράγματα σε πραγματικό χρόνο.
2. Οι γονείς ανησυχούν για ότι τα παιδιά τους δεν έχουν την δυνατότητα να
βρίσκονται στο σχολείο.
3. Οι εκπαιδευτικοί κολλημένοι στα σπίτια τους αφιερώνουν πολλές ώρες στην
αναζήτηση και προετοιμασία εργασιών για να προκαλέσουν την ευχάριστη
ανταπόκριση των παιδιών, ενώ ταυτόχρονα προσπαθούν να πραγματώσουν
τις ιδέες τους με έναν εντελώς διαφορετικό τρόπο. Η μετάβαση από την
άμεση επαφή στην εκπαιδευτική υποστήριξη μέσω ηλεκτρονικής και από
απόσταση επικοινωνίας αποτελεί ένα νέο δεδομένο.
4. Η ευημερία όλων δοκιμάζεται!
Πώς μπορούμε να ενδυναμώσουμε τον εαυτό μας;
Κατανοούμε τις συνήθεις συναισθηματικές αντιδράσεις σε μια κρίση. Πριν κρίνουμε την αντίδρασή μας ή την
αντίδραση άλλων σε αυτή την κρίση, κατανοούμε ποια συναισθήματα είναι τυπικά σε ένα τέτοιο σενάριο. Τα
παρακάτω ενδεικτικά ίσως θα είχαν διαφορετική αξία για τον καθένα μας:
Συναισθηματικές αντιδράσεις:
Φόβος: Είναι η οικογένειά μου ασφαλής; Θα είμαστε εντάξει;
Θυμός: Γιατί δεν μας προετοίμασαν γι ΄αυτό; Οι άνθρωποι πίσω στο σπίτι δεν καταλαβαίνουν!
Ενοχή και αυταπάτη: Δεν είμαι άνετος/η με την ψηφιακή τεχνολογία και αισθάνομαι ένοχος/η ότι δεν είμαι το
είδος του γονέα που θα ήθελα να είμαι τώρα.
Νιώθω ταπεινωμένος/η, γιατί δεν είμαι σίγουρος/η πόσο περισσότερο μπορώ να στηρίξω οικονομικά την
οικογένειά μου κάτω από αυτές τις συνθήκες.Είμαι σε αμηχανία να πω ότι είμαι κουρασμένος/η.

ΜΕ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ:                                                                                                                                                     
1.Καθιερώνουμε μια ρουτίνα. Ως εκπαιδευτικοί γνωρίζουμε τη σημασία της καθιέρωσης ρουτίνας για τα παιδιά.
Οι ρουτίνες παρέχουν δομή και αίσθημα ασφάλειας. Οι ρουτίνες είναι επίσης σημαντικές και για τους ενήλικες.
Αυτές οι κρίσεις μπορούν να μας κάνουν να νιώθουμε μη κινητοποιημένοι ή ανίσχυροι. Μια ρουτίνα όμως μας
βοηθά να είμαστε συγκεντρωμένοι και να νιώθουμε σαν να έχουμε τον έλεγχο. Με τα παιδιά στο σπίτι, καλέστε
ολόκληρη την οικογένεια να συνεισφέρει στη δημιουργία ενός ημερήσιου προγράμματος. Προσπαθήστε να
προγραμματίσετε τον χρόνο διασκέδασης, τον οικογενειακό χρόνο, και την αυτο-φροντίδα, όταν μπορείτε!
2.Ενεργούμε με σκεπτικισμό απέναντι στην χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.Οι περισσότεροι από μας
έχουν μια σχέση αγάπης-μίσους με τα κοινωνικά μέσα.Από τη μία πλευρά, τα κοινωνικά μέσα μαζικής
ενημέρωσης καθιστούν ευκολότερο από ποτέ να μένουμε συνδεδεμένοι με τους αγαπημένους μας και τους
συναδέλφους μας σε όλο τον κόσμο. Από την άλλη πλευρά, υπάρχει ανάγκη προσοχής. Το κλειδί εδώ είναι να
 αποκτήσετε τον έλεγχο της εμπειρίας των κοινωνικών μέσων σας. Μην την αφήνετε να σας ελέγξει. Μπορείτε
να το κάνετε αυτό:
-προγραμματίστε τον χρόνο σας στην χρήση τους
-παρατηρείστε τα συναισθήματα σας, όταν διαβάζετε κάτι.
-αποφύγετε να συγκρίνετε την εμπειρία σας με ό,τι επιλέγουν να κάνουν άλλοι. Όλοι γνωρίζουμε ότι αυτές οι
εικόνες και τα κείμενα είναι επιμελημένα και ποτέ δεν λένε την πλήρη ιστορία. Όπως δήλωσε ο Ρούσβελτ,:Η
σύγκριση είναι ο κλέφτης της χαράς.. Να είστε σε εγρήγορση εφαρμόζοντας την αυτογνωσία και
προστατεύοντας αυτή τη χαρά.
•Προσπαθούμε να εδραιώσουμε μια καθημερινή ρουτίνα στο σπίτι με κύκλους δραστηριοτήτων: ζωγραφική,
παιδαγωγικά παιχνίδια, κίνηση, μουσική, παραμύθια-ιστορίες
•Δημιουργούμε δικά μας χρονοδιαγράμματα σχετικά με το ημερήσιο πρόγραμμα π.χ. το ότι όταν σηκωνόμαστε
από το κρεβάτι, ντυνόμαστε και δεν κυκλοφορούμε με τις πυτζάμες, μετά πλενόμαστε κ.ο.κ.
•Όσο μπορούμε να δίνουμε ξεκάθαρες οδηγίες για δραστηριότητες ρουτίνας σχετικά με καθαριότητα (πλύσιμο
χεριών, δοντιών), την ώρα του φαγητού, την ώρα του παιχνιδιού (μάζεμα παιχνιδιών, προσοχή στην χρήση
αντικειμένων), την ώρα του ύπνου.
•Να αναζητούμε παιχνίδια που προκαλούν την φαντασία του παιδιού. Π.χ. χαρτοκιβώτια μικρά ή μεγάλα
μπορούν να γίνουν σπίτια, πειρατικά πλοία, αχυρώνες, σήραγγες - οτιδήποτε μπορεί να φανταστεί η φαντασία
του παιδιού σας!
• Να δίνουμε ευκαιρίες στο παιδί να παίξει με αληθινά αντικείμενα ή παιχνίδια που μοιάζουν ρεαλιστικά. Π.χ.
ένα παλιό τηλέφωνο, πανιά, ζυμάρι κ.ο.κ. Το μικρό παιδί σας παίρνει καλές ιδέες, λύνει προβλήματα, μαθαίνει
έννοιες και σχέσεις (μεγέθους, ποσότητας), αναπτύσσει λεπτές κινητικές δεξιότητες κ.λ.π.
• Να συμμετέχουμε με τα παιδιά σε παιχνίδια αναγνωστικής ετοιμότητας π.χ. το παλιό παιχνίδι της κρεμάλας:
για παράδειγμα βάζουν εύκολες λέξεις, έχουν τα γράμματα της Αλφαβήτας μπροστά στο παιδί ώστε κάθε φορά
που λέει ένα γράμμα να το κυκλώνει για να μπορεί να προτείνει κάτι άλλο. Το κάνουμε προκλητικό μέσα από
κάποιο σενάριο όπως: αν τελικά βρει τη λέξη να μπορέσει να μπει μέσα σε ένα σπίτι (ζωγραφιά), ενώ έξω
βρέχει, διαφορετικά τα ρούχα που κρεμάει στην κρεμάλα θα βραχούν κ.λ.π.
• Να ψάξουμε για παιχνίδια που βοηθούν το παιδί μέσα στο σπίτι να ασκεί τις τρέχουσες φυσικές δεξιότητες
και να αναπτύσσει νέες π.χ. κρυφτό στα δωμάτια, παιχνίδια με μπάλες- εφημεριδόμπαλες τις οποίες μπορούν
να πετάξουν σε απόσταση από ένα καλάθι, η να κυλήσουν, να ρίξουν πλαστικά μπόουλιγκ (δοχεία άδεια
γάλακτος) κ.ο.κ.
• Να ασχοληθούμε με επιτραπέζια, γιατί ενθαρρύνουν την καταμέτρηση, την αντιστοίχιση και τις δεξιότητες
μνήμης, καθώς και τις δεξιότητες ακρόασης και τον αυτοέλεγχο (καθώς τα παιδιά μαθαίνουν να ακολουθούν
τους κανόνες) Σημαντικό να μάθουν να δέχονται και την ήττα!
• Να επιλέγουμε παιχνίδια που κεντρίζουν την φαντασία και ενθαρρύνουν την εξερεύνηση και την επίλυση
προβλημάτων: πλαστικά ζώα παιχνιδιών τρένα και φορτηγά (και άλλα οχήματα), γεμιστά ζώα και κούκλες κ.λ.π.

Θα θέλαμε να σας επισημάνουμε ότι η εξ αποστάσεως εκπαίδευση έχει καθαρά                                                   
προαιρετικό χαρακτήρα για την πρωτοβάθμια εκπαίδευση και κυρίως για την προσχολική                                             
αγωγή. Σημαντικό είναι οι προτάσεις μας να υλοποιούνται από τα παιδιά μόνο εφόσον                                                                
το επιθυμούν και όχι να τα επιφορτίζουμε με πρόσθετο άγχος. Άλλωστε οι κανόνες της                                                                       
αγωγής υγείας που μέχρι τώρα γνωρίζαμε και επιδιώκαμε να εμφυσήσουμε στα παιδιά                                                                             
ήταν η περιορισμένη έκθεση στην ακτινοβολία των οθονών και εμπλοκή τους με τα                                                            
μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Η σωματική και  ψυχική υγεία των παιδιών μας είναι                                               
πρωταρχικής σημασίας στην παρούσα φάση!                                                                                                                      
Γι’αυτό σας προτείνουμε να ενθαρρύνετε τα παιδιά σας να ζωγραφίσουν τι θα ήθελαν να                                                            
κάνουν και δεν μπορούν αλλά και τι τα φοβίζει περισσότερο αυτόν τον καιρό. Είναι καλό                                 
να σας εκφράσουν τις ανάγκες, τις επιθυμίες και τα συναισθήματά τους, ώστε να                                                         
αποφορτιστούν με την γόνιμη συζήτηση και μπορέσουν ίσως να τα διαχειριστούν !                                                                             
Εσείς μπορείτε να καταγράψετε όσα θα σας πουν και μαζί με τις ζωγραφιές τους να μας τα                         
στείλετε στο e-mail του σχολείου. Καλή δύναμη και υπομονή!                                                                  
                                                                                                                                                                                     Οι Νηπιαγωγοί

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.