1ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
- Παιχνίδια ενεργοποίησης- δέσιμο της ομάδας
-Με
τη συνοδεία κατάλληλης μουσικής τα παιδιά περπατούν στο χώρο, σφίγγουν
το δεξί χέρι κάποιου άλλου παιδιού που συναντούν λέγοντας το όνομά τους
και έπειτα κρατώντας το δεξί χέρι σφιγμένο, σφίγγουν με το αριστερό χέρι
κάποιου άλλου και συστήνονται.
- Περπατούν στο χώρο ελεύθερα με
διάφορους τρόπους με τις οδηγίες του/της νηπιαγωγού (ενδεικτικά: σαν να
φοράνε τακούνια, σιγοτραγουδώντας, σαν να είναι γέροι, σαν να τα τραβάει
κάποιος, σαν να κουβαλάνε βαριές τσάντες, με τον δικό τους τρόπο)
- Ένα μπουκέτο με λουλούδια
τα παιδιά φτιάχνουν ένα λουλούδι με τη φωτογραφία και το όνομα τους στο κέντρο. Σχεδιάζουν τα φύλλα του λουλουδιού και ζωγραφίζουν μέσα σε αυτό το αγαπημένο τους παιχνίδι. Δημιουργείται ένα μπουκέτο από λουλούδια στο οποίο βάζουμε μια κορδέλα και διακοσμούν την τάξη
2ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
Ο/η «επισκέπτης»
-ο/η
νηπιαγωγός παρουσιάζει στην τάξη μια κούκλα (κούκλα με
προσωπικότητα/persona doll), ως μια ξεχωριστή φίλη που μας επισκέπτεται
γιατί χρειάζεται τη βοήθεια των παιδιών. Αφηγείται η νέα μας φίλη η Δώρα
μέσω της/του νηπιαγωγού την ιστορία της και ζητάει από τα παιδιά να της
προτείνουν λύσεις. ( Η οικογένειά της μετακόμισε πρόσφατα στην πόλη και
δεν έχει κανένα φίλο. Τα παιδιά στη γειτονιά την κοροϊδεύουν γιατί
μιλάει ψευδά και τον αδερφό της γιατί δεν μπορεί να περπατήσει και
κινείται με αναπηρικό καροτσάκι).
- συζητάμε για τα συναισθήματα της νέας μας φίλης και το πώς αισθάνεται, τι θα κάναμε εμείς αν είμαστε στη θέση της, αν τα ίδια έχουν αισθανθεί μόνα και διαφορετικά, τους ζητούμε να προτείνουν λύσεις
- Παρουσίαση ιστορίας κοινωνικής ιστορίας για τη διαχείριση των συναισθημάτων
- παιχνίδι ρόλων. Δραματοποιούν τις προτάσεις τους
- δημιουργία πίνακα διπλής εισόδου
*Τι κάνεις αν δεις κάποιο συμμαθητή σου να φωνάζει και να μιλά ασχημα σε κάποιον άλλον;
*Τι κάνεις αν θες να συμμετέχεις στο παιχνίδι που παίζουν κάποιοι συμμαθητές σου;
Το αναφέρεις στην ομάδα; Εκνευρίζεσαι και κάνεις άσχημα πράγματα; Ζητάς να παίξεις μαζί του ή μαζί τους; Ζητάς βοήθεια από κάποιον μεγάλο; Θυμώνεις απλά και δεν κάνεις τίποτα; Λες στον συμμαθητή σου δεν πειράζει μην λυπάσαι; Δεν λες ή δεν κάνεις τίποτα;
Τα παιδιά επιλέγουν πως θα αντιδράσουν σε κάθε κατάσταση.
3ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
- Ανάγνωση και επεξεργασία παραμυθιού
- Αφήγηση του παραμυθιού «Σοφία, η αγελαδίτσα τραγουδίστρια» , Pennart , 2000. ( θίγονται θέματα όπως: το ζήτημα της ταυτότητας και του αυτοπροσδιορισμού, της ένταξης σε ομάδες, το ζήτημα της αποδοχής, της απόρριψης, της διαφορετικότητας)
«Συνεχίζω το παραμύθι»:-Τα παιδιά ακούνε την ιστορία μέχρι ενός σημείου. Καλούνται στις ομάδες τους να δώσουν τη δική τους συνέχεια.
- «Θερμόμετρο συναισθημάτων»: Τα παιδιά καταγράφουν ή αναπαριστούν με παγωμένες εικόνες τα πιθανά συναισθήματα που βιώνει η Σοφία μέσα από την ιστορία.
ΑΠΟΓΟΉΤΕΥΣΗ! ΧΑΡΑ!
- Εντοπίζουμε ποιο συναίσθημα νιώθουμε. Τι χρώμα έχει κάθε συναίσθημα; Πότε ανεβαίνει το θερμόμετρο στο αρνητικό συναίσθημα του θυμού;
- «Συμφωνώ, διαφωνώ»
-Δημιουργία καταστάσεων επιχειρηματολογίας με βάση το παραμύθι για τη θέση που πήραν.
- Εσύ και εγώ μαζί
-δημιουργούν ένα πύργο με τουβλάκια όσα είναι και τα παιδιά της τάξης.
Σε κάθε τουβλάκι κολλούν χαρτάκια με το όνομα του κάθε συμμαθητή τους. Καλούνται να αφαιρέσουν ένα τουβλάκι από τον πύργο χωρίς να πέσει ο πύργος.
4ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
- Ομαδικό παιχνίδι «Ο κατάσκοπος»
-Δίνεται η οδηγία στα παιδιά: «Περπατάς σαν κατάσκοπος με την εφημερίδα, κρύβοντας το πρόσωπό σου, με στόχο να μην κοιτάς κανέναν/καμία και να μη σε βλέπει και κανείς/καμία». Με συνοδεία μουσικής τα παιδιά κινούνται στην τάξη. Στο σταμάτημα του ήχου, τα παιδιά σταματούν να κινούνται και καλούνται «κατασκοπικά» να παρατηρούν το/τη διπλανό/ή τους και εντοπίζουν ομοιότητες ως προς τα εξωτερικά τους χαρακτηριστικά.
Αφού τα παιδιά παρατήρησαν καλά καλά τους διπλανούς τους, καλούνται τώρα να τους αναγνωρίσουν από μια μικρή τους λεπτομέρεια!
- Συζήτηση με βάση τις παρατηρήσεις τους «Ο εαυτός μου»
- κατασκευή Ο εαυτός μου» με τις εφημερίδες, Οι φιγούρες, τοποθετούνται σε κύκλο σε εμφανές σημείο της τάξης «χέρι-χέρι»,
-
Ζωγραφίζουν σε ένα χαρτόνι εικόνες που να αντιπροσωπεύουν αγαπημένα
τους πράγματα, στις οποίες δεν αναφέρουν το όνομά τους ή άλλα στοιχεία
για τον εαυτό τους. Προσπαθούν να βρουν όσο το δυνατόν περισσότερες
ομοιότητες με τους συμμαθητές τους
- Δημιουργία κολλάζ με τις εικαστικές αποτυπώσεις των παιδιών
5ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
- Προβολή video: «Η εχθρόπιτα»
Συζήτηση, προφορική επεξεργασία
-Σε
ζευγάρια καταγράφουν με όποιο τρόπο μπορούν (εικονικά, συμβολικά), τις
προτάσεις τους για να επιλύσουν τις όποιες διαφορές τους με άλλα παιδιά.
Τις παρουσιάζουν στην ολομέλεια.
-Δημιουργία εννοιολογικού χάρτη με τους τρόπους επίλυσης των διαφορών/συγκρούσεων με βάση τις προτάσεις που διατύπωσαν. Εκτυπώνεται και αναρτάται σε εμφανές σημείο της τάξης για να τον συμβουλεύονται. Κατά τη διάρκεια της χρονιάς εμπλουτίζεται και επικαιροποιείται η ανάρτηση.
- Θεατρικό παιχνίδι. Σε τυχαία ζευγάρια επιλέγουν μια κάρτα με μία κατάσταση διένεξης.
-Ομαδική κατασκευή: Η κουρτίνα της αγάπης. Τα παιδιά καλούνται να φτιάξουν ατομικά καρδιές με μηνύματα αγάπης για τους φίλους τους, οι οποίες ενώνονται για να δημιουργήσουν την κουρτίνα της αγάπης.
- «Η πίτα της φιλίας»
6ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
- Αφήγηση του παραμυθιού
«Έλμερ, ο παρδαλός ελέφαντας» -συζήτηση , προβληματισμός
- «Όλοι είμαστε διαφορετικοί»
-Μοιράζονται φωτογραφίες ανθρώπων από: α) διαφορετικές ηλιακές ομάδες, β) διαφορετικές εθνικές-φυλετικές ομάδες, γ) διαφορετική ενδυμασία, δ) διαφορετική εξωτερική εμφάνιση (μαλλιά, χρώμα μαλλιών, δέρματος). Ομαδοποιούν τις φωτογραφίες με βάση το φύλο ή την ηλικία και συζητούν για τις ομοιότητες και τις διαφορές τους.
Ομαδοποίηση με βάση την φυλή!
- «Ταυτότητες»
- Σε
ζευγάρια αναζητούν στο διαδίκτυο με την επίβλεψη της/του νηπιαγωγού σε
επιλεγμένους ισότοπους πληροφορίες για τα στοιχεία που αναγράφονται στην
ταυτότητα και παρατηρούν και συγκρίνουν τις ταυτότητες δύο ενηλίκων
-δημιουργούν τις δικές τους ταυτότητες σε καρτελάκια που πλαστικοποιούνται
-ομαδικό παιχνίδι «Πες μου κάτι για σένα…»
Κάθονται
σε κύκλο και ο βοηθός της ημέρας αρχίζει το παιχνίδι με τη φράση «θέλω
να μάθω για σένα: ποιο είναι το αγαπημένο σου παιχνίδι απευθυνόμενος/η
στο παιδί που κάθεται δεξιά του. Παίρνουν το λόγο όλα τα παιδιά και το
παιχνίδι συνεχίζεται με παρόμοιες ερωτήσεις (αγαπημένο φαγητό, φίλος/η,
χρώμα κ.ά)
7ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
- Κουκλοθέατρο «Το Ζαμπντερφίλιο»( Zabderfilio).
Ένα διαφορετικό ζώο που ψάχνει για φίλους, αλλά κανένα άλλο ζώο δεν το κάνει παρέα γιατί είναι απλά παράξενο.
-Συζήτηση και επεξεργασία
-Τι θα συνέβαινε αν ένα …Ζαμπντερφίλιο ζητούσε να γίνει φίλος μας
- Καταγραφή των ιδεών των παιδιών σε ένα ψηφιακό νοητικό χάρτη
-Δημιουργία αφίσας με τους κανόνες συμπεριφοράς στην τάξη
-Τα παιδιά παίζουν κουκλοθέατρο! Αρχικά τα παιδιά συνεργάστηκαν και έφτιαξαν το σκηνικό, το κουκλοθέατρο και αφού μοιράστηκαν τους ρόλους καλέσαμε τους φίλους μας από το άλλο τμήμα για να τους παρουσιάσουμε την ιστορία του Ζαμπντερφίλιο!
Στο Πρωινό 1 Τμήμα διαβάζουμε την ιστορία "Το Κάτι Άλλο"
Μετά από συζήτηση στην ολομέλεια, χωριζόμαστε σε δύο ομάδες για την κατασκευή μιας φιγούρας που να μοιάζει με το Κάτι Άλλο και με το Κάτι Τι.
Η ομάδα που κατασκεύασε το Κάτι Άλλο
Η ομάδα που κατασκεύασε το Κάτι Τι!
Η ιστορία: "Το Κάτι Άλλο" γίνεται κουκλοθέατρο με τις φιγούρες
που φτιάξαμε και παρουσιάζεται στους φίλους μας!
- Η οικογένειά μου
-Παρουσιάζουν
την οικογένειά τους. Σε συνεργασία με την οικογένεια, επιλέγονται από
κάθε παιδί ενδεικτικές φωτογραφίες της οικογενείας τους για τις ανάγκες
της παρουσίασης.
- Δημιουργούν το γενεαλογικό δέντρο της οικογένειάς τους
και τα ομαδοποιήσαμε ανάλογα με τον αριθμό των μελών τους
και καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι δεν έχει σημασία πόσο μεγάλη ή πόσο μικρή είναι μια οικογένεια. Αυτό που έχει σημασία είναι ότι υπάρχει μεταξύ τους μεγάλη αγάπη!
- Αποτυπώνουν εικαστικά την οικογένειά τους
- Παρουσιάζονται πίνακες ζωγραφικής με θέμα την οικογένεια. Συζητούν για τις ομοιότητες και διαφορές με τη δικής του οικογένεια .
Οικογένειες από όλο τον κόσμο, κληρονομικά χαρακτηριστικά
Λάβαμε άλλο ένα πακέτο στην τάξη! Το ανοίξαμε και βρήκαμε εικόνες από οικογένειες όλου του κόσμου! Συνεργαστήκαμε και προσπαθήσαμε να τις ξεχωρίσουμε με βάση τα χαρακτηριστικά, τα ρούχα τους κ.ό.κ.
και τα καταφέραμε!
Στη συνέχεια εργαστήκαμε σε ομάδες και φτιάξαμε το γενεαλογικό δέντρο της κάθε οικογένειας και τα παρουσιάσαμε στην ολομέλεια!
Τα καταφέραμε πολύ καλά και ύστερα ψάξαμε να βρούμε που είναι το σπίτι τους στον χάρτη!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.